Přeskočit na obsah

Report ze zastupitelstva města Klatovy 8.4.2025

V úterý 8. dubna se na svém jednání opět, již podruhé v tomto roce, sešli členové zastupitelstva města Klatovy včetně zástupců sdružení Klatovy21.
Jednání bylo zahájeno složením slibu „naší“ nové zastupitelky MUDr. Elišky Ludvíkové (Klatovy21), která nahradila našeho kolegu Mgr. Patra Pavlase, o jehož rezignaci jsme Vás již informovali zde.

Prvním a již tradičním bodem byly majetkoprávní úkony města – tedy prodeje, nákupy či směny pozemků, ve kterých figuruje městský majetek. Na žádném z těchto úkonů neshledali naši zastupitelé nic závadného, a proto jsme je všechny podpořili.

Poté následoval asi nejzajímavější bod z celého programu – totiž schvalování územní studie a plánovacích smluv mezi městem a investory, kteří zde chystají nová obchodní centra. Jedná se o dva areály, které budou stát relativně blízko u sebe – společnost InterCora plánuje výstavbu retail parku poblíž Křesťanského vršku pod již existujícími prodejnami Mountfield a Peugeot. Firma Importo pak bude investorem retail parku vedle svého již existujícího autosalonu při výpadovce na Plzeň. Byť nejsme v zásadě proti výstavbě nových nákupních center a to přesto, že jejich přínos pro Klatovy a jejich obyvatele je diskutabilní, rozhodli jsme se ještě před jednáním odeslat všem zastupitelům zprávu, že navrhujeme odložit projednávání tohoto bodu a využít vzorově tyto projekty ke vzniku Zásad pro jednání s developery, které našemu městu stále chybí. Před jednáním zastupitelstva jsme ještě o tomto návrhu jednali s vedením města, kde jsme byli informování, že časové odložení tohoto bodu vhodné není. Nicméně souhlasili s naším návrhem Zásady pro jednání s developery vytvořit s požadavkem, aby se na nich podíleli zástupci všech politických uskupení v zastupitelstvu města. Odložení projednání tohoto bodu jsme tak stáhli a zastupitelstvo města podpořilo vznik komise, která připraví uvedené budoucí Zásady. Dle sdělení architektky města zabere vytváření tohoto rámce cca jeden rok. Budeme sledovat, zda se Klatovy (stejně jako celá řada dalších měst) podobného rámce dočkají. V průběhu hlasování naši zastupitelé podpořili navrženou územní studii, zdrželi se v případě plánovacích smluv a podpořili vznik komise chystající uvedené Zásady.

Dalším bodem jednání bylo projednávání závěrečného účtu města za rok 2024, zprávy o výsledku přezkumu hospodaření a účetní závěrka za rok 2024, prezentace se ujal místostarosta Václav Chroust. Po jednohlasném schválení těchto materiálů se na pořad dostalo rozpočtové opatření neboli schvalování příjmů a výdajů města. Ze zajímavých investic lze zmínit např. 30 mil. Kč na dům s pečovatelskou službou v Aretinově ulici, jehož výstavba už začala nebo 2,3 mil. Kč na dofinancování (v rozpočtu je již 28 mil. Kč) stavby nového, poněkud kontroverzně vnímaného mostu u pošty. Dle sdělení místostarosty Chrousta došlo k navýšení rozpočtu kvůli nutnosti přeložit plynové vedení. I tento bod jednání zástupci Klatovy21 podpořili.

Pak přišly na řadu dotace nad 250 tisíc Kč. Podpora Galerie Klatovy/Klenová a jí pořádaných akcí byla schválena. Diskuse se rozhořela až u návrhu na poskytnutí dotace Oblastní charitě Klatovy, tedy organizaci, která poskytuje na území města řadu sociálních služeb. Charita žádala celkem 1,5 mil. Kč na její fungování, konkrétně na sociální poradnu, komunitní centrum Dotek, nízkoprahové kluby Chapadlo a Budík, na provoz služby osobní asistence, azylový dům sv. Zdislavy pro matky s dětmi v tísni, charitní pečovatelskou službu a domácí zdravotní péči (v posledním bodě konkrétně 300 tisíc Kč na pořízení automobilu). Vedení města předložilo ke schválení návrh sociální komise v celkové výši pouze 760 tisíc Kč (o 10 tisíc méně než v loňském roce) přičemž žádost o dotaci na nákup automobilu pro provádění výše zmíněné služby domácí zdravotní péče bylo navrženo neschválit.

Ve volebním programu Klatovy21 jsme prezentovali naši podporu zvýšení nabídky sociálních služeb ve městě, zvýšení kapacit, kde je poskytována péče seniorům, postiženým, ale i služeb zaměřených na mládež, prevenci a poradenství a jsme dlouhodobě přesvědčeni, že tato oblast by si zasloužila větší investiční i provozní dotace ze strany města jak v případě Městského ústavu sociálních služeb, tak u žadatele jako je Oblastní charita. V diskuzi nad výše uvedeným návrhem tak vystoupil zastupitel ze sdružení Klatovy21 Luboš Nový, který navrhl, aby v pěti službách byla dotace navýšena alespoň o 20.000 korun, tedy celkově o 100.000 korun. Zároveň apeloval na zastupitele, aby pomohli Oblastní charitě i s nákupem automobilu, když už ne celou požadovanou částkou, tak alespoň  její částí. Na to reagoval pan místostarosta Martin Kříž s tím, že v Klatovech působí dvě komerční firmy, které tuto službu nabízí a ke kterým mají možnosti bývalí klienti přejít. To je sice pravda, ale jak jsme zjistili, s výjimkou jediného, všichni bývalí klienti městského ústavu „přešli“ právě k Oblastní charitě. Na podporu zamítavého stanoviska vystoupil i další místostarosta Pavel Strolený, který uvedl – zjednodušeně řečeno – že zřizovatelem Oblastní charity je církev, ať tedy automobil zaplatí ona. Jistě, ovšem zde se jedná o zajištění služby pro obyvatele našeho města, které zastupuje právě i pan místostarosta, ne o farníky někde na vsi. Po této diskusi navrhl starosta Salvetr krátkou poradu zástupců všech stran zastoupených v zastupitelstvu, jíž výsledkem byl přepracovaný návrh, ve kterém došlo k navýšení dotace o 60 tisíc Kč (po 30 tisíc Kč pro nízkoprahové kluby Budík a Chapadlo), což bylo nakonec schváleno. Příspěvek na nákup automobilu neprošel. Přijde nám to škoda, přestože si uvědomujeme, že samotný úkon v případě domácí zdravotní péče je hrazen ze strany zdravotních pojišťoven. Je smutné, že rada města podporuje poměrně často nejrůznější generely, strategie (podle kterých se navíc neřídí), projekty do šuplíku za statisíce a miliony korun a zde se zdráhá podpořit částkou, která je v rámci  rozpočtu města onou příslovečnou kapkou v moři, poskytování služby, kterou využívají desítky obyvatel města. Pro sdružení Klatovy21 je nepodstatnější „lidský faktor“, proto bychom rádi podporovali zejména organizace a aktivity, které pomáhají těm nejzranitelnějším  – dětem, nemocným, seniorům apod. Velmi si také vážíme a oceňujeme  organizace a jejich zaměstnance, kteří v této oblasti pracují – ať už se jedná o zmíněné MěÚSS, Oblastní charitu i další poskytovatele sociálních služeb.

Po tomto bodu přišla na řadu diskuse. Náš zastupitel Otakar Čerba se dotázal místostarosty Martina Kříže, jak to vypadá s obsazením, resp. zřízením pozice osoby, která bude zodpovědná za komunikaci města. Řešení této záležitosti nám bylo přislíbeno už v loňském roce a vytvoření této pozice také jednoznačně doporučila i strategie komunikace, kterou si Rada nechala vypracovat renomovanou firmou a její znění schválila už v roce 2024. Zástupce starosty Kříž sdělil, že si shromáždil informace o tom, jak to funguje v jiných městech a vyhodnocuje si, zda je nutné mít „tiskového mluvčího“, resp. osobu, která komunikuje s médii. Klatovy21 samozřejmě vnímají komunikaci mnohem šířeji než pouhé tlumočení záměrů města do médií. Záběr této osoby by měl být daleko širší – je třeba se soustředit zejména na včasnou a efektivní komunikaci s občany města – tedy spravovat sociální sítě  (ideálně zde i reagovat na dotazy), starat se o web města, spoluvytvářet a editorsky dohlížet na obsah Klatovského zpravodaje, pomáhat s komunikací městem zřizovaným subjektům apod.  Odpověď na otázku, zda město takového člověka potřebuje, dá vnímavému člověku např.  pouhý letmý pohled na oficiální internetové stránky města…                      

Na úplném konci jednání sdělil pan místostarosta Chroust, že námi dlouho očekávaný seminář k ekonomice plánovaného komunitního centra Josefinum se bude konat 14. května 2025. O jeho obsahu Vás budeme informovat.    

Snímek obrazovky 2025-04-11 133220
Komentáře
Upozornit na

0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments