Přeskočit na obsah

Rychle a zběsile!

Velkým tématem těchto dní je v Klatovech nově budované dopravní hřiště na sídlišti v Podhůrčí. Rozruch budí umístění dopravního hřiště mezi paneláky. Jde však také o systémovou věc: o směr rozhodování vedení našeho města, označuji ho jako „rozvrstvování“. Jako sdružení KLATOVY21 bychom byli moc rádi, kdyby se nám do budoucna podařilo nejenom zásadně zlepšit komunikaci s občany, ale také změnit tento směr uvažování.

Dopravní hřiště

Když jsme před rokem zveřejňovali text o chybějícím dopravním hřišti, tak nás ani ve snu nenapadlo, že vedení města do roka zajistí nová dopravní hřiště hned dvě. Kromě nevyužívaného hřiště v mateřské škole Národních mučedníků (otevřeného v roce 2013) došlo k osazení značek na původním hřišti v parku v Mercandinových sadech, a nyní se tedy buduje třetí dopravní hřiště v Podhůrčí. Že existoval zájem veřejnosti, aby kvalitní dopravní hřiště v Klatovech bylo, je evidentní.

Hodnotné dopravní hřiště v Podhůrčí rozhodně bude. Výstavba stojí 6,5 milionu Kč včetně DPH; návrh připravovali lidé z praxe a je opravdu kvalitní. Chybět trochu bude zázemí vhodné pro výuku ZŠ, rozměrově je hřiště spíše menší a o přístupové cestě po cyklostezce si (minimálně zatím) musíme nechat jen zdát. Proč tedy vedení města narychlo rozhodlo o jeho umístění v Podhůrčí mezi paneláky? Prý to doporučili odborníci.

Nám by se hřiště více líbilo synergicky na cyklostezce a u dalšího podobného sportoviště. Třeba u BMX a nového pumptracku. Tam by nám to přišlo sympatické a do budoucna doplnitelné nějakým společným zázemím, šatnami, občerstvením a možná i učebnou. Ale je to pouze náš názor.

Opravdu? Vedení města Klatovy s velkou slávou nechalo v roce 2021 vypracovat několik generelů (strategické dokumenty rozvoje města), a to včetně Generelu dopravy. Tento generel zpracovala Společnost Projekce dopravní Filip s. r. o. + Fakulta dopravní ČVUT za částku 2,3 milionu Kč. A ve finálním dokumentu, který schválilo zastupitelstvo města Klatovy dne 26. 10. 2021, se mimo jiné píše o dopravní výchově (strana 28), kde odborníci navrhují hned sedm vhodných lokalit, kde by mohlo v Klatovech dopravní hřiště vyrůst (viz obrázek). Je mezi nimi i námi zmíněná lokalita u BMX (číslo 3). Ale sídliště v Podhůrčí mezi doporučenými lokalitami vůbec není!

Vedení města Klatovy se tedy několik měsíců poté, co odborný strategický dokument schválilo zastupitelstvo, rozhodlo jinak. Mají na to samozřejmě právo a určitě i pádné argumenty a důvody, proč tak rozhodli. Snažili jsme se diskutovat s lidmi z vedení města, proč je hřiště umístěno zrovna v Podhůrčí, a obdrželi jsme odpověď, že cílem je sportoviště/hřiště po Klatovech trochu „rozvrstvit“.  To je právě ta systémová věc, se kterou máme problém a kterou vysvětlím níže. Nicméně i když pánové ve vedení města měli k tomuto rozhodnutí své důvody, tak si myslíme, že mohli postupovat jinak. Především měli nejdříve komunikovat s občany žijícími v sídlišti v Podhůrčí, obzvlášť, když se jedná o stavbu mezi paneláky. Měli jim říct, co tam plánují, a minimálně si vyslechnout názor zdejších obyvatel. A až pak na základě argumentů rozhodnout a třeba hřiště i vybudovat.

Rychlost a špatná komunikace celé akce „dopravní hřiště“ svádí k domněnce, že hlavním cílem bylo předhodit Klatovanům těsně před volbami líbivou investiční akci za každou cenu.

Rozvrstvování

Již dlouho se snažíme pochopit, proč máme v Klatovech sportoviště a hřiště daleko od sebe na různých koncích města. Historických důvodů k tomu zřejmě existuje mnoho, nicméně až nyní jsme pochopili, že v současnosti jde o vědomé a záměrné „rozvrstvování“.

Myslíme si, že to není vždy ta jediná správná cesta. Ba naopak – příklady třeba ze Sušice, Domažlic nebo i Železné Rudy jasně ukazují, že pokud se podaří stavět více hřišť/sportovišť u sebe, tak vzniká zajímavý synergický efekt společného zázemí, občerstvení a pomoci. Jenže touto cestou v Klatovech zatím příliš často nejdeme. Nejen nové dopravní hřiště se buduje relativně izolovaně a bez zázemí, i další investice z posledních let jsou toho důkazem. Například stezka v korunách stromů v Mercandinových sadech, která je osamocena na konci parku s personálem hlídajícím otevírací dobu atrakce, dvěma lavičkami pro rodiče a bez jakéhokoliv zázemí. Nebo i velmi pěkně provedený lezecký boulder, který byl umístěn na sluneční výheň na cyklostezku, opět bez jakéhokoliv zázemí. 

Cyklostezka je samozřejmě zajímavá lokalita, zastaví se tam část veřejnosti a samotní lezci žádné extra zázemí nepotřebují, neboť ti jsou zvyklí si vozit bouldermatky (duchny na padání) na zádech, klidně i na kole. Nicméně je-li to zároveň sportoviště pro veřejnost za několik milionů, tak možná mohlo být někde ve stinném parku, více u stromů, nebo u jiného sportoviště, aby mělo i nějaké zázemí, občerstvení atd.

Prostě „rozvrstvování“ hřišť a sportovišť je v Klatovech cesta, po které zatím jdeme. Ale budeme se do budoucna zasazovat za to, abychom  zvážili stavět alespoň některá hřiště/sportoviště u sebe se společným zázemím či občerstvením. A věříme, že u nás vzniknou stejně hezké aktivní lokality, jako jsou ty v  Sušici či Domažlicích. Protože „rozvrstvených“ hřišť po celých Klatovech již máme poměrně dost a zkušenost zatím ukazuje, že některým nedokážeme zajistit ani jejich řádnou údržbu.

Komentáře
Upozornit na

6 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Michal Král
29. 8. 2022 11:18

Dobrý den, uvádíte v článku dopravní generel. Ten ve mně vzbuzuje více otázek než odpovědí. U první lokality vyvstává otázka, zda by „za Beránkem“ zbyl dostatek místa pro cirkusy a podobné aktivity, u druhé je stejný problém s poutí, navíc je otázka, zda by mělo být dopravní hřiště na parkovišti s provozem aut. Pokud vím, tak ani lokality 1, 2, a 4 nejsou na žádné cykolstezce. Lokalitu č. 7 beru spíše jako nepovedený vtip. Pokud má být hřiště určeno dětem ve věku okolo 6 let, tak dojet na kole například právě z Podhůrčí s dítětem (nedejbože dvěma dětmi) až k BMX je poměrně složitý úkol. Rodičům by tak většinou nezbylo nic jiného, než sednout do auta a dojet tam i s koly autem, čímž samozřejmě vznikají přidružené problémy jako je nedostatek parkovacích míst. Píšete, že obyvatel Podhůrčí se nikdo na umístění neptal, ale ptal se někdo obyvatel obyvatel u workoutového hřiště?

Admin
Luboš Nový
30. 8. 2022 8:55
Reply to  Michal Král

Souhlasím s Vámi. Generel jistě není žádným univerzálně použitelným dokumentem a ne všechna řešení v něm uvedená jsou životaschopná či proveditelná. Na druhou stranu je prostě s podivem, že vedení města pár měsíců po schválení strategického dokumentu ignorovalo všechna navržená řešení a přišlo s vlastním. O tom, že se tyto věci musí s občany lépe komunikovat není sporu.

Marek Navrátil
15. 8. 2022 7:55

Takže dle vaší logiky když postaví lezeckou stěnu třeba u dopravního hřiště plus by tam byl ještě nějaký prvek ať už herní nebo cvičící tak se najde nějaký doprodej, který tam bude mít toalety a občerstvení….vy asi žijete na nějakém růžovém obláčku….
Spíš by se to mělo stavět a budovat při již fungující sociální službě….popřípadě se domluvit o jejím rozšíření kvůli té či oné aktivitě.

Admin
Luboš Nový
15. 8. 2022 8:17

To si nerozumíme. Já plně souhlasím s tím co píšete = stavět a budovat při již fungujícím zázemí a ideálně ho rozšiřovat kvůli dalším aktivitám. Nově by mělo vznikat jedině když opravdu neexistuje vhodné místo a zakládá se nové do budoucna.

Slavomír Beneš
13. 8. 2022 14:30

Nevím, kde jinde by mělo být dopravní hřiště než na nejvetším klatovském sídlišti.V parku je to sice velice hezké,ale všechna velká sídliště jsou na druhé sraně města.

Admin
Luboš Nový
15. 8. 2022 8:24

Tak v sídlištích by měla vznikat především dětská hřiště. Což se děje. Dopravní hřiště může vzniknout asi téměř kdekoliv (ideálně na cyklostezce), neboť tam si děti i rodiče na kole prostě dojedou. Navíc toto nové dopravní hřiště má být primárně určeno na výuku školních dětí. A většina klatovských škol je na druhé straně města.